زمان مطالعه: 15 دقیقه

فرق بین UI و UX به زبان ساده و کاربردی

تفاوت UI و UX در ساده ترین حالت چیست؟ بسیار پیش می‌آید که این دو با هم اشتباه گرفته می‌شوند. تا به حال به این فکر کرده‌اید که UI چیست؟ و چه تفاوتی با UX دارد؟ در این مطلب به این تفاوت و چگونگی آن می‌پردازیم.

رابط کاربر (UI) مجموعه‌ای از صفحات و عناصر بصری مانند دکمه‌ها و آیکون‌های تصویری است که فرد را قادر می‌سازد تا با یک محصول یا سرویس تعامل داشته باشد. از سوی دیگر، تجربه کاربر (UX) ارتباطی است که فرد با خود آن محصولات و خدمات یک شرکت دارد. دوره آموزشی طراحی سایت با وردپرس و سئو نقطه شروع شماست.

رابط کاربر (UI) چیست؟

به عبارت ساده، رابط کاربر (UI) هر چیزی است که یک کاربر می‌تواند با استفاده از آن با یک محصول یا سرویس دیجیتال تعامل داشته باشد. این شامل همه چیز از screens و touchscreens، صفحه‌کلید، صداها و حتی نورها است. با این حال برای درک کامل رابط کاربر، آشنایی بیشتر در مورد تاریخچه آن و اینکه چگونه و به مرور زمان به بهترین شیوه‌ها و یک حرفه تبدیل شده ‌است، مفید است. بوت کمپ برنامه نویسی بامداد به زبان ساده همه تفاوت ها را به شما توضیح میدهد.

UI شامل طراحی عناصری است که در سایت وجود دارند، برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-شکل ظاهری دکمه‌ها

۲-فونت و رنگ متن‌ها

۳-نحوه طراحی کادرهای صفحه

۴-طرح‌بندی عناصر موجود در صفحه

۵-انیمیشن‌های به کار رفته

۶- نحوه شکل‌گیری تصاویر

۷- نوع gifهای موجود در صفحه

تاریخچه مختصری از رابط کاربر (UI)

در دهه ۱۹۷۰ اگر می‌خواهید از یک کامپیوتر استفاده کنید، باید از رابط گرافیکی استفاده کنید. رابط‌های گرافیکی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند هنوز به صورت تجاری موجود نیستند. برای کار کامپیوتری، کاربرانی که نیاز به برقراری ارتباط از طریق زبان برنامه‌نویسی و خطوط زیادی از کدها برای تکمیل یک کار ساده دارند.

در دهه ۱۹۸۰ اولین رابط گرافیکی کاربر (GUI) توسط دانشمندان کامپیوتر در شرکت زیراکس ساخته شد. با این نوآوری پیشگامانه، کاربران توانستند با استفاده از دستورالعمل‌های ارائه‌ شده از طریق آیکون‌ها، دکمه‌ها، منوها و checkboxes با کامپیوترهای شخصی خود کار کنند.

این تغییر در تکنولوژی به این معنا بود که هر کس می‌تواند از رایانه استفاده کند، کد گذاری در هر مرحله مورد نیاز نیست، و انقلابی در کامپیوترهای شخصی شروع شد.

در سال ۱۹۸۴ اپل رایانه شخصی مکینتاش را منتشر کرد که با موس کار می‌کرد. مکینتاش اولین کامپیوتر خانگی موفق تجاری بود که از این نوع رابط استفاده می‌کرد.

قابلیت دسترسی و استفاده از کامپیوترهای شخصی و اداری به این معنی است که رابط کاربری باید با توجه به روحیات کاربران طراحی شود. اگر کاربران نتوانند با کامپیوترهای خود تعامل داشته باشند، در غیر این صورت به درد تجارت و کار نمی‌.خورند. و این طور شد که برنامه نویسان جایگاه خود را بدست آوردند.

همانند هر فن‌آوری رو به رشدی, نقش طراح رابط کاربر به صورت طراحی سیستم‌ها, انتخاب ها, انتظارات و قابلیت دسترسی بیشتر و بیشتر از ابزارها شده ‌است. حالا طراحان رابط کاربری تنها بر روی رابط‌های کامپیوتری کار نمی‌کنند, بلکه تلفن‌های همراه, فضای مجازی, و حتی ” screenless ” (همچنین به عنوان رابط کاربر صفر) مانند صدا, حرکت و نور اشاره می‌کنند.

طراح سایت امروزی، تقریباً فرصت نامحدودی برای کار بر روی وب سایت‌ها، اپلیکیشن ها، تلفن همراه، تکنولوژی و دستگاه‌های هوشمند خانگی دارد. تا زمانی که کامپیوترها به بخشی از زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند، نیاز به ایجاد رابط‌ ها وجود دارد که کاربران تمام سنین، سابقه و تجربه فنی را قادر به استفاده موثر از آن می‌کنند. برای اینکه بدانید کدام زبان برنامه نویسی برای طراحی وبسایت مناسب است با ما همراه باشید.

ux چیست؟

تجربه کاربر یا UX در نتیجه تکامل‌ UI  بهبود یافته است. زمانی که چیزی برای تعامل با کاربران وجود داشت, تجربه آن‌ها, چه مثبت, چه منفی, چگونگی احساس کاربران در مورد آن تعاملات را تغییر داد. دانشمند رفتار شناس، دن نورمن، با ساختن عبارت “تجربه کاربر” در اوایل دهه ۱۹۹۰ یعنی زمانی که در اپل کار می‌کرد و آن را به شرح زیر تعریف می‌کند. این تعریف بسیار کلی است و می‌تواند شامل یک محصول یا خدمات باشد و نه تنها یک تجربه دیجیتالی. برخی متخصصان UX تجربه مشتری را پذیرفته‌اند و برخی دیگر گامی فراتر رفته‌اند تا در زمینه طراحی UI  تحول ایجاد کنند. بدون توجه به آنچه که به آن گفته شد, تعریف اصلی نورمن از UX هسته اصلی تجربه هر کاربر است. برای درک این که چه مواردی تجربه خوبی را ایجاد می‌کند, پیتر والش تصویری عالی از آنچه که به طراحی موثر UX می‌انجامد را نشان داد.

UX در واقع بررسی می‌کند که آیا کاربرانی که وارد سایت می‌شوند، از آن رضایت دارند یا خیر؟ مواردی که در UX بررسی می‌شوند عبارت‌اند از:

– نحوه دسترسی به لینک‌ها

– محل قرارگیری عناصر صفحه

– زیبایی کلی سایت یا صفحه

– احساسی که کاربر در حین کارکردن با عناصر دارد

– پیچیده نبودن و سادگی

– کیفیت نوشته‌ها و تصاویر موجود در صفحه

این “honeycomb کاربردی” پایه بهترین شیوه‌ها برای متخصصان UX می‌باشد تا به هدایت تلاش‌های آن‌ها در مسیر ارتباط با کاربر از جمله موارد زیر کمک کند:

  • آن‌ها چگونه محصول شرکت شما را پیدا خواهند کرد؟
  • ادامه دادن تعامل کاربر در نتیجه جدب شدن به محصولی که می‌بیند.
  • افکار و احساساتی که در حین کار با محصول به وجود می‌آید.
  • تاثیرات کلی محصولات روی جذب و تعامل کاربران

تفاوت UI و UX

طراحان UX مسول ایجاد اعتماد در این بخش هستند. محصول یا خدماتی را که شرکت ارائه می‌دهد، باید نیازهای مشتری را برآورده کرده و به آن‌ها کمک کند تا به نتیجه دل‌خواه خود دست یابند.

طراحان UX وابسته به طراحان رابط کاربرUI، پژوهشگران، بازاریابان و تیم‌های فروش محصول هستند، تا نیازهای کاربران خود را از طریق تحقیق و آزمایش درک کنند. آن‌ها از تجربه بدست‌ آمده برای تکرار و بهبود محصولات، براساس تحقیقات کمی و کیفی روی کاربر استفاده می‌کنند.

نویسنده: پورندی

time-update-solid
آخرین به روز رسانی: 2 ماه قبل

پست های مرتبط

نویسنده: پورندی

آنچه در این مقاله مطالعه می کنید:
data-sync-file

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

teacher
پورندی
زمان مطالعه: 20 دقیقه
teacher
پورندی
زمان مطالعه: 15 دقیقه
teacher
پورندی
زمان مطالعه: 16 دقیقه
teacher
پورندی
زمان مطالعه: 25 دقیقه
teacher
پورندی
زمان مطالعه: 24 دقیقه

مقالات برگزیده

شما می‌توانید مقالات برگزیده را اینجا مشاهده کنید

teacher
پورندی
زمان مطالعه: 15 دقیقه
teacher
پورندی
زمان مطالعه: 25 دقیقه
teacher
پورندی
زمان مطالعه: 15 دقیقه